Iedereen kent wel de verhalen of heeft het zelf al eens meegemaakt. Je koopt online, doet de betaling maar ontvangt nooit je item. En de verkoper is met de noorderzon verdwenen. Hoe kan je dit voorkomen?

 

Online kopen betekent altijd een stuk wederzijds vertrouwen. De kans dat je opgelicht wordt, is nooit volledig uit te sluiten. Maar door een aantal eenvoudige zaken in betrachting te nemen, kan je het risico bijna volledig uitsluiten.

 

 

Het doel van een oplichter

 

Een groot probleem online is dat iemand bijna volledig anoniem kan blijven. Iedereen kan een tijdelijk mailadres aanmaken via Gmail of zo en dan een zoekertje zetten op sites als Kapaza, 2dehands en aanverwanten. En dat is natuurlijk het doel van de oplichter. Op korte tijd zo veel mogelijk mensen oplichten om dan met de noorderzon te verdwijnen.

 

Vaak zijn er hier 2 strategieën die gebruikt worden:

  • Eén groep biedt dure en populaire items aan die zeer gewild zijn. Dan denken we aan de nieuwste gameconsoles, Ipads, Iphones,… Zaken die duur zijn. Een paar mensen oplichten en we spreken dan gemakkelijk over een paar duizend euro.
  • Andere oplichters pakken het anders aan: die bieden veel goedkopere zaken aan. De kans is reëel dat het slachtoffer voor dit bedrag niet de moeite doet om aangifte te doen bij de politie. Gebeurt dit toch dan wordt er voor dergelijke kleine bedragen geen gevolg aan gegeven.


Als iets te mooi is om waar te zijn, is het ook niet waar.

 

Een waarheid die staat als een huis en deze uitdrukking geldt zeker voor uw online aankopen. Zie je ergens een deal die veel te mooi is om waar te zijn, hou er dan je handen af want dit is vragen om opgelicht te worden.

 

Een goed voorbeeld is de release van GTAV. Een zeer populair en zeer gewild spel. Bij de release zagen we op sites als Kapaza en 2dehands meerdere zoekertjes waar je het spel splinternieuw kon kopen voor € 25, dus voor minder dan 50% van de winkelprijs. Dit is natuurlijk reinste oplichting. Dan kan je uw geld al beter zo weggeven.


 

Vraag om het item af te halen of de naam en adresgegevens

 

De kans dat je opgelicht wordt voor een spel van € 10 - € 15 is vrij klein. Een bedrieger die bewust van plan is om iemand online op te lichten, gaat dit normaal gezien niet doen met een videogame van een paar euro. Maar het is niet onbestaand.

 

Enkele jaren geleden kochten we zelf online een zeldzaam spel voor € 15. De verkoper bleek ter goeder trouw te zijn. Meldde dat de betaling binnen was en dat het zou verstuurd worden. Alleen ontvingen we dit spel nooit. Later kwamen te weten dat dit een pertinente oplichter was. Die had net dezelfde streek bij iemand anders uitgehaald: laten betalen, maar nooit opgestuurd. Toeval was dat dit iemand uit onze kennissenkring was. Dus 2 keer het zelfde spel verkocht, laten betalen maar niet opgestuurd: oplichting met voorbedachte rade.

 

Als we zelf online iets kopen en het gaat over een groot bedrag dan vragen we ALTIJD de naam en het adres (veel verkopers geven dat uit eigen beweging). Het is een fluitje van een cent om even op te zoeken of dit adres wel bestaat en of die persoon effectief wel op dat adres woont.

 

Je kan ook altijd vragen of je dit kan komen afhalen. Een oplichter zal alle mogelijke excuses bedenken om u toch de betaling online te laten doen. Dus een grote aankoop, je beschikt over de naam en adresgegevens van de verkoper en je kan dit gaan afhalen? Dan mag je gerust zijn. De kans de deze persoon u probeert op te lichten is nihil. Wil je toch de lange rit niet maken, kan je de verkoper nadien alsnog vragen om het item op te sturen.


 

Feedback

 

Sites als Ebay, 2dehands,… gebruiken allemaal een feedbacksysteem. Geen enkele van die feedbacksystemen is perfect maar kunnen wel informatie geven over de verkoper. Sinds wanneer heeft die zich ingeschreven? Heeft die al feedback ontvangen? Feedback voor de producten dat die nu verkoopt?

 

Verkopers waar je steeds voorzichtig bij moet zijn:

  • Verkopers zonder feedback die plots zeer veel artikels aanbieden aan belachelijk goedkope prijzen
  • Verkopers met lage feedback die plots totaal andere artikels aanbieden dan die waar ze feedback over ontvingen en natuurlijk aan ongelooflijke prijzen

 

Vooral dit laatste is een tactiek die regelmatig toegepast wordt. Een bedrieger verkoopt eerst wat goedkope items en werkt de bestellingen volledig correct af. Dit gewoon om feedback op te bouwen. Eens die wat feedback heeft, begint die dure merkitems te verkopen tegen dumpingprijzen natuurlijk met de bedoeling iedereen op te lichten.

 

Een andere strategie die tevens gebruikt wordt is bv. 1 op de 3 bestellingen correct afwerken en de andere 2 kopers oplichten. Vaak vind je dan tegenstrijdige berichten. De ene koper heeft zijn items zonder probleem ontvangen. De andere niet. Is er dan een discussie kan de fout altijd doorgeschoven worden naar de post waarbij de verkoper zich als een heilig boontje gedraagt.


 

Kan ik deze online shop vertrouwen?

 

E-commerce is een boomende sector. De online shops schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Je komt in zo'n shop terecht waar je nog nooit van gehoord hebt en ziet daar uw droomitem. Hoe weet je nu of je deze shop kan vertrouwen.


 

Contactgevens - BTW-nummer

 

Het eerst wat we zelf doen als we in een online shop terecht komen die we niet kennen, is de contactgegevens en BTW-nummer checken.  Ook webshops hebben een paar duidelijke reglementeringen. En al vinden we dit zelf gewoon gezond boerenverstand één van de reglementeringen zegt dat een webshopeigenaar duidelijk zijn contactgevens en BTW nummer moet vermelden.

 

Op iedere webshop vind je wel een link "About us" of "Contact". Via deze links zou je gemakkelijk deze gegevens moeten kunnen opzoeken. Vind je deze niet terug, dan heeft de webshopeigenaar duidelijk iets te verbergen. Misschien houdt die er gewoon een handeltje in het zwart op na. Op een scamsite vind je gegarandeerd nooit contactgegevens en een BTW nummer terug.


 

Aard van de producten

 

Zoals reeds vermeld zijn de meeste oplichters erop uit om op zo'n kort mogelijke tijd zo veel mogelijk mensen op te lichten.  Kom je op een site terecht waar je tegen superlage prijzen de laatste nieuwe elektronica kan kopen? Hou er uw handen af! Onze ervaring leert ons dat 9 van de 10 scamsites, sites zijn die zaken aanbieden als elektronica. Andere populaire items zijn merkkledij en parfum. Maar elektronica spant hier echt de kroon.

 

Een Chinese site die merkproducten (Sony, Apple,…) aanbiedt? 100% oplichting. Je kan in China perfect de Chinese namaakproducten kopen maar GEEN merkproducten. Worden die wel te koop aangeboden dan is dat maar met 1 bedoeling: u oplichten.


 

Aanvaarde betalingsmethodes

 

Dat is ook een klassieker. Als je regelmatig online koopt en je betaalt met uw credit card of PayPal dan weet je dat je beschermt ben. Mocht je uw aankoop niet ontvangen, kan je zowel via je kredietkaartmaatschappij als via PayPal je geld terugeisen.

 

Op die scamsites zie je op de homepage dan ook vaak logo's van veilige betaalmethodes zoals Visa, PayPal,… Echter op het ogenblik dat je gaat uitchecken kan je echter enkel betalen via bankoverschrijving naar een Chinese bankrekening of Western Union. NIET DOEN!!! We weten zelf niet hoe het precies in elkaar zit, maar Western Union wordt heel veel gebruikt om mensen op te lichten.

 

We willen nog wel even een kleine kanttekening maken. Het is niet omdat een Chinese site wel credit card betalingen aanvaardt maar geen PayPal dat je die niet kunt vertrouwen. PayPal heeft in China niet dezelfde licenties die ze in Europa hebben. Het gevolg is dat een Chinese handelaar die PayPal betalingen aanvaardt torenhoge kosten betaalt. Dan spreken we gemakkelijk over 20% dat die op iedere ontvangen betaling moeten laten vallen.


 

Whois informatie

 

Dit is letterlijk Who IS (wie is dit?). Google gewoon even op Whois en dan vind je verschillende sites waar je deze informatie kan opzoeken. Zo kan je bv. opzoeken wanneer een website geregistreerd werd.

 

Ook zo'n klassieker. Een website geeft zich uit voor zijnde reeds jaren marktleider in hun segment. Als je dan de Whois-informatie opzoekt, blijkt dat deze website slecht zeer recent geregistreerd werd.

 

Yep, een website met ongelooflijke prijzen. Een ongeloof uitgebreid aanbod. Al jaren marktleider en pas vorige week opgericht… speciaal om u op te lichten!!!


 

Keurmerken

 

Als e-handelaar kan je zowel in België als in Nederland bepaalde keurmerken verkrijgen. Als handelaar moet je deze aanvragen.  Je krijgt dan een audit om te controleren of uw webshop aan alle wettelijke vereisten voldoet en of de handelaar in kwestie effectief de persoon is waarvoor hij zich uitgeeft. Daar is meestal een vrij duur prijskaartje aan verbonden maar in ruil mag je dan dit keurmerk wel op de homepage van je website plaatsen.

 

Ook hier wordt vaak misbruik van gemaakt door oplichters. Die plaatsen dat keurmerk op hun site, natuurlijk zonder dat ze dit aangevraagd hebben. Vaak kunnen die keurmerken niet zo maar gekopieerd worden en zijn die nagemaakt.  Zie je zo'n keurmerk staan, kijk dan even op de site waar het keurmerk uitgegeven wordt of het keurmerk geen afwijkingen vertoont. Op die sites die zo'n keurmerken distribueren, vind je vaak een lijst van de website die dit keurmerk ontvangen hebben.

 

Zo'n keurmerk is absoluut geen must. Het is aan een handelaar om te beslissen of die het kostenplaatje dat eraan verbonden is de moeite waard is. Het tonen van zo'n keurmerk kan het vertrouwen van een potentiële koper verhogen maar garandeert natuurlijk geen extra omzet. Het wil ook niet zeggen omdat een site geen keurmerk heeft dat deze niet te vertrouwen is.

 

Als je een site tegenkomt die ten onrechte zo'n keurmerk gebruikt, meld je dit het beste ook aan de site die deze keurmerken distribueert. Zijn zullen de nodige stappen (desnoods juridisch) ondernemen om dit keurmerk te laten verwijderen of zelfs offline te halen.


 

Google is uw beste vriend

 

Soms kan je in Google een schat aan informatie vinden. Het is niet omdat jij deze shop niet kent dat andere mensen deze niet gebruiken. Doe een zoekopdracht "shopnaam  oplichting" of "shopnaam scam" of in de combinatie met andere zoekwoorden. De informatie die je zo terug vindt, spreekt vaak boekdelen.


 

Facebook

 

Heel veel shops linken naar hun Facebook profiel. Dus ga daar eens kijken. Heeft deze shop veel likes? Of misschien gewoon te veel likes? Zijn er mensen die iets gepost hebben op de tijdlijn van deze shop? Werd hierop geantwoord? Ook dit kan u een vrij goed beeld geven van de shop.


 

Gastenboek

 

Dit is iets wat kleinere e-commerce sites (als ondergetekende) vaker en vaker gebruiken: een gastenboek waar (potentiële) kopers hun commentaar kunnen achterlaten. Het ontbreken van een gastenboek zegt helemaal niets. Is er wel een gastenboek dan kan je daar zeker eens gaan lezen. Afgaande op de commentaren die er geplaatst worden, is het meestal wel duidelijk dat dit echt commentaren zijn van echt bestaande klanten of gewoon wat nepcommentaren geplaatst door de oplichter net om mensen een vals gevoel van vertrouwen te geven.


 

Blog

 

Is er een blog aanwezig? Een oplichter gaat gegarandeerd zijn tijd niet verspillen aan het schrijven van tijdsintensieve blogs. En zeker geen blog zoals hier over hoe je kan voorkomen om opgelicht te worden :op


 

Alles op een rijtje

 

Laat u nu zeker geen schrik aanjagen door dit artikel. In 99% van alle gevallen zullen al uw online aankopen zonder het minste probleem verlopen. Als je dan ook volgende regels nog eens in acht neemt, kan je de kans dat je opgelicht wordt bijna herleiden tot 0.

  • Als iets te mooi is om waar te zijn is het ook niet waar: een online shop heeft minder kosten dan een normale winkel en kan bijgevolg ook vaak wat goedkoper verkopen. Maar let op als je iets kan kopen met 50% - 70% korting.
     
  • Ga uw product afhalen of vraag de naam en adresgegevens van de verkoper: koop je via sites als 2dehands, kapaza,… en je hebt je twijfels? Ga het product dan gewoon afhalen of vraag de naam en adresgegevens voor je de betaling doet.
     
  • Feedback: bekijk de feedback van uw verkoper. Heeft die al feedback ontvangen. Wat zegt die feedback en gaat de feedback effectief over de producten die nu te koop aangeboden worden?
     
  • Aard van de producten: bij sommige producten is de kans dat je opgelicht wordt veel groter. Altijd dubbel voorzichtig zijn als je online elektronica, merkkledij, perfum,.. koopt. Vooral in de sector van elektronica gebeurt heel veel oplichting.
     
  • Check op een online shop altijd de contactgegevens en BTW nummer. Een webshopeigenaar die deze niet vermeldt heeft duidelijk iets te verbergen.
     
  • Zoek de Whois-informatie op. Kijk wanneer de website opgericht is en of dit wel overeenkomt met de manier hoe het bedrijf zich voorstelt.
     
  • Veilige betaalmethodes: biedt de webshop veilige betaalmethodes? Kunnen de betaalmethodes die op de homepage getoond worden effectief gebruikt worden tijdens het uitchecken?
     
  • In Google kan je niets verbergen: bij de minste twijfel google je de naam van de verkoper of de website. Als die al andere mensen opgelicht hebben, is de kans reëel dat je hier online iets van terugvindt.
     
  • Heeft de webshop een keurmerk? Dan zou dit moeten teruglinken naar de site die deze keurmerken distribueert. Kijk of het keurmerk geen afwijkingen vertoont. Als er een lijst beschikbaar is, kijk dan even of deze website effectief in de lijst van websites staat die dit keurmerk kregen.
     
  • Indien beschikbaar bekijk de facebookpagina en/of gastenboek. De commentaren die je daar leest zeggen vaak veel meer dan alle andere info die je online kan vinden.

 

Een oplichter zal er alles aan doen om u een veilig gevoel te geven: een goed ogende website, aantrekkelijke prijzen, logo's die een veilig gevoel oproepen zoals keurmerken, Visa, PayPal,…

 

Probleem is dat de webshops die het wel goed voorhebben natuurlijk dezelfde strategieën gebruiken. Het is aan u als consument om het kaf van het koren te scheiden. Met bovenstaande tips zou dat zonder probleem moeten lukken.


 

Help, ik ben opgelicht. Wat kan ik doen?

 

Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Maar zelfs de meest ervaren webshopper kan opgelicht worden.

 

Is de oplichting gebeurd via sites als Ebay, 2dehands, Kapaza,… geef dan direct een negatieve feedback als waarschuwing voor andere potentiële klanten. Contacteer nadien de webmaster en vertel wat er gebeurd is. Veel kunnen zij ook niet doen maar in het merendeel van de gevallen zullen ze wel de account van die verkoper schorsen. Dit is slechts een tijdelijke oplossing. Vaak beginnen die onder een andere account gewoon opnieuw.

 

Je hebt E-cops, maar we raden u af om deze te gebruiken. Die gaan u gewoon doorverwijzen naar uw lokaal politiekantoor. Dat is dan ook het beste wat je doet: stel uw eigen dossier samen en ga aangifte doen bij uw lokaal politiekantoor.

 

  • Print eventuele mails tussen u en de verkoper uit
  • Als de aanbieding nog niet verwijderd, is neem hiervan een screenshot
  • Heb je het item op een website gekocht? Dan heb je waarschijnlijk een bevestiging van uw bestelling ontvangen met alle betaalgegevens en link naar de website. Print deze uit en voeg die toe aan uw dossier
  • Je hebt een betaling gedaan via overschrijving, PayPal of kredietkaart. Via pc-banking, rekeninguittreksels e.d. heb je uw bewijs van de betaling. Neem hier eveneens een kopie van en voeg die toe aan uw dossier.
  • Verwacht er niet te veel van. De politie zal uw verklaring afnemen, zal de bewijsstukken die u bij hebt in het dossier steken en dan is het gewoon afwachten.

 

Is het een pertinente oplichter die aan de lopende band mensen oplicht? Dan is de kans groot dat er een onderzoek van komt (en kans dat u uw geld terugkrijgt) zeker als verschillende mensen dezelfde klacht tegen dezelfde persoon neerlegden.

 

De trieste realiteit is dat als u slechts voor een klein bedrag opgelicht hebt, hier waarschijnlijk totaal geen gevolg aan gegeven wordt. Toch raden we aan om ALTIJD aangifte te doen. Ook al gaat het over een klein bedrag. Maar een klein bedrag voor u, maar god weet hoeveel andere mensen werden er op identiek dezelfde manier opgelicht? Dan mag het nog maar om een peulenschil gaan. Als er een dozijn of zelfs dozijnen mensen klacht neerleggen die allemaal naar dezelfde persoon wijzen, dan moet de politie hier wel gevolg aan geven.

 

Vaak is het probleem dat ook de politie machteloos staat. Die scamwebsites opereren vaak vanuit het zonnige zuiden. Vaak is het dan ook bijna onmogelijk te achterhalen wie er nu achter deze website schuilgaat. Mocht dit toch gebeuren, gaat een land als bv. China zich niet bezig houden met het uitleveren van een "kleine kruimeldief".

 

Het beste is dan ook om gewoon uzelf al te wapenen bij de aankoop. Neem alle hierboven besproken veiligheidstips in achting en u kan de kans dat u opgelicht wordt bijna tot 0 herleiden.


 

Hoe krijg ik mijn geld terug?

 

Dat hangt volledig af van hoe u betaald hebt.

 

Als u via overschrijving betaald hebt, kan u niets anders doen dan klacht neerleggen bij de politie en hopen dat er een resultaat uit de bus komt.

 

Als u met PayPal betaald hebt, kan u via PayPal een klacht neerleggen. Gewoon inloggen in uw PayPalaccount een daar een geschil starten. In 9 gevallen op 10 zal de koper door PayPal in het gelijk gesteld worden en krijgt u uw geld gewoon terug. Voor aankopen in het buitenland biedt PayPal dan ook veel meer bescherming.

 

Echter veruit de veiligste betaalmethode is via credit card. Uw aankoop niet ontvangen? Uw object komt niet overeen met de beschrijving? Dan vindt uw maandelijks overzicht van uw credit card een telefoonnummer dat u kan bellen als er een probleem is. Anders surft u naar mijnkaart.be en dan kan u via deze site een klacht neerleggen.

 

Happy shopping :-)