Iedereen die met retro games bezig is weet dat deze sector afgelopen jaren een heuse boom gekend heeft. Maar wat is hiervan nu de reden?

 

 

Nostalgie

 

Zonder twijfel speelt nostalgie een belangrijke rol. Het is vooral in de jaren 80 dat de spelconsoles de woonkamer begonnen te veroveren. De generatie die toen als tiener een Nes, Snes of andere retro console had, zijn nu de twintigers en dertigers. Terwijl ze vroeger afhingen van hun zakgeld of de goodwill van mama en papa gaan die nu zelf werken en beschikken over hun eigen geld. Het is dan ook de generatie die vaak puur uit nostalgie terug grijpt naar de console uit hun jeugdjaren.

 

Bij de bezoekers die we over de vloer krijgen in onze winkel dan ook een steeds terugkerend verhaal: toen ik klein was had ik een Snes met  Zelda, Super Mario,.... Veel plezier aan beleefd. Ik zou die games graag nogs eens spelen.

 

De gevolgen zijn ondertussen ook bekend. De vraag is veel groter dan het aanbod. Van sommige (vrij veel zelfs) games swingen de prijzen de pan uit.

 

 

De kwaliteit van de current-gen games

 

De huidige generatie games ziet er grafisch geweldig uit, zeker i.v.m. de graphics van de oude generatie games. Ook al hebben die deuntjes wel iets, maar qua sound waren de mogelijkheden bij retro games beperkt. Hedendaags worden games voorzien van geweldige geluidseffecten en worden zelfs bekende acteurs ingehuurd voor de voice-overs.

 

Als gameshop zouden we in principe neutraal moeten blijven, maar laten we een kat een kat noemen: men wil de huidige generatie games er zo goed mogelijk laten uitzien. Maar des te meer zorg er aan de graphics besteed wordt, des te meer de gameplay verwaarloosd wordt. Ook iets wat we meer en meer horen van onze klanten. Vroeger 1 kogel en je was dood. Dan mocht je ook direct volledig opnieuw beginnen.

 

Nu zit je met eindeloze continues, power ups of je kan überhaupt helemaal niet meer sterven. Bovendien is er de laatste tijd weinig innovatie in de sector. Ieder jaar een nieuwe editie van de bekende franchises, de zoveelste shooter, of nog maar eens een race spel,... Schoolvoorbeeld zijn de nieuwe PS4 en Xbox One. Op dit ogenblik nog niet lang uit, dus dat zal in de toekomst nog wel beteren. Maar hoeveel nieuwe IP's zijn er voor deze consoles al verschenen? Het merendeel van de games als Fifa, Call Of Duty,... die naar deze consoles geport worden. Misschien wel betere graphics maar het blijft hetzelfde spel.

 

Dat is de klacht die we zowel meer en meer online lezen als we die ook van onze eigen klanten horen. In spé zijn de mensen het niet beu om te games, maar zijn ze wel wat uitgekeken op de huidige generatie games. Dus grijpen ze maar terug naar de games waar ze leuke herinneringen aan hebben.

 

 

Graphics Vs. Gameplay

 

We geven de developers zeker gelijk dat ze de graphics goed verzorgen. Je kan hedendaags moeilijk een spel uitbrengen dat eruit ziet als een spel van en vorige generatie. Of toch niet? Misschien zijn die graphics wel minder belangrijk dan soms gedacht wordt. Kijk naar de Indie games, kijk naar de IOS games en vooral kijk naar de enorme boom van de retro gaming sector van afgelopen jaren.

 

Als mensen zich zo aan verouderde graphics zouden storen, zouden ze die games niet spelen. Het is heel simpel: ze spelen die games omdat die een toffe gameplay hebben. Het soort gameplay dat ze vaak niet meer vinden bij de huidige generatie games.

 

 

DLC, Patches, Updates

 

Vroeger was het simpel: je ging naar de winkel, kocht een spel en datgene wat je mee naar huis nam was het. Van DLC was er geen sprake, games moesten grondig getest worden. Als er nog een bug in zat was dit onrepareerbaar. We weten allemaal dat het er hedendaags heel anders aan toe gaat.

 

Dat spel is nog maar pas uit en ze proberen al om u DLC te verkopen. Vaak bevatten nieuwe releases bugs en andere problemen waardoor dan weeral patches moeten uitgebracht worden om deze te repareren. Je zou kunnen  zeggen dat de huidige generatie games veel uitgebreider zijn en veel meer mogelijkheden hebben. Logisch dus dat er veel meer kans is dat er nadien nog bugs ontdekt worden. Langs de ene kant is dat natuurlijk waar. Maar bekijk dan Nintendo. Die bewijzen dat het ook anders kan. Daar hoor je nauwelijks of nooit dat er problemen zijn bij de release van een nieuw spel.

 

Sommige games die precies gemaakt zijn om u nadien zo vlug mogelijk DLC te verkopen, games vol bugs,... Als je dan gaan kijken naar gans de evolutie van micro-transacties, free to play voor de PC,... Meer en meer gamers beginnen dit beu te worden.

 

 

Onze conclusie?

 

Stilstaan is achteruit gaan. Dat geldt voor iedere sector, ook voor de gaming sector. Dus gans de evolutie van mooiere en grotere games, online gamen, DLC,... is niet meer dan normaal. Men zou echter terug meer rekening moeten houden met de gameplay. Een leuk concept bedenken, zorgen voor een toffe gameplay en dan hier alles zo goed mogelijk rond uitbouwen.

 

Beter een kei goed spel met misschien wat minder mooie graphics of minder mogelijkheden online dan een magnifiek mooi grafisch spel...waar je bij in slaap valt.

 

We game toch allemaal voor de fun, niet? Als we dat niet in de huidige generatie games vinden, vinden we dat misschien wel terug in de games uit onze jeugdjaren.